
Schanhorst.İngiliz bahriyesinin Bismarck'tan sonra en nefret ettiği savaş gemisi.Kriegsmarine'nin gururu.Versay anlaşmasının hükümlerine göre 50 bin tondan küçük yapılmış kardeşi Grisenau gibi ,''Cep zırhlısı'' olarak adlandırılmış bir savaş gemisiydi.Kalın zırh ağır top kombinasyonu ,onun ön saflarda çatışmasına olanak veriyordu.Mükemmel ve gözü okşayan dizaynı,9 adet 2.80 cm topları ile denizler hakimi bu müthiş savaş gemisi,suya indiği 1935 den beri Alman donanmasının gururuydu.Savaşın ilk aylarında müttefik tanker ve gemilerini batırarak ,İngilizlerin onu hararetle aramasına neden oldu.Yardımcı kruvazör Ravalpindi'yi 1939 da batırması nefis bir başarıydı.ama asıl ününü Norveç açıklarında kazandı.İngilizler Norveç'ten kaçarken,Glorius uçak gemisi bence çok hatalı bir kararla,12 adet Hurricane uçağını gemisine indirir.Uçaklar büyük kara tipi olduğu için hangar asansörüne sığmaz.güverte dolu olduğu için kendi keşif ve saldırı uçakları da kalkamayan Glorius,Schanhorst ve Grisenau tarafından yakalanır. Yanındaki iki refakat destroyerleri sisleme de yapsa dünyanın en uzun salvo atışıyla (24 km) Schanhorst, talihsiz Glorius uçak gemisi ve iki destroyeri sulara gömer.Brest de devamlı hava saldırısına maruz kalan Schanhorst,Grisenau ile birlikte İngilizlerin burnunun dibinden Manş denizini geçerek Alman limanlarına ulaşmayı da başarır.1943 aralığın da 8 U-boot tan olusan Eisenbart isimli kurt sürüsü ile birlikte jw 55 b isimli konvoya karsı savaşmak icin Narvikten demir almıştır, refakatindeki 5 Narvik sınıfı destroyerle beraber arktik karanlığında konvoyu aramış ancak yas ortalaması 25 olan son derece tecrübesiz U-boot kumandanlarının yanlış yönlendirmeleri ve İngilizlerin kafa karıstırıcı telsiz mesajları yüzünden konvoyu ciddi farkla ıskalamıştır, görev gücüne komuta eden Amiral Erich Bey destroyerlerini ikmal için geri göndermiş, kendisi Scharnhorstla tek başına konvoyu aramaya devam etmiştir, bu araştırma sonucunda bula bula Duke of Dork liderliğindeki çok üstün İngiliz refakat armadasını bulmuş 13 gemiyle yaptığı 3 saatlik düello sonucu batırılmıştır, beraberindeki 2000 denizci ile birlikte Norveçin kuzey burnu açıklarında 300 m derinlikte yatmaktadır.Sadece 36 kişi hayatta kalabilmiştir..
Bu gemiyle ilgili söylenebilecek en iyi sözü onu batıran görev gücünün komutanı Scharnhorstun battığı akşam genç subaylara hitab ederken söylemiştir; "Bir gün hepiniz bir savaş gemisine komuta edeceksiniz, komuta ettiğiniz gemi çok üstün düşman kuvvetleri ile karşı karşıya kalabilir, sizden isteğim böyle bir durumda geminizi bugün Scharnhorstun komuta edildiği kadar cüretli komuta etmenizdir."
Bu gemiyle ilgili söylenebilecek en iyi sözü onu batıran görev gücünün komutanı Scharnhorstun battığı akşam genç subaylara hitab ederken söylemiştir; "Bir gün hepiniz bir savaş gemisine komuta edeceksiniz, komuta ettiğiniz gemi çok üstün düşman kuvvetleri ile karşı karşıya kalabilir, sizden isteğim böyle bir durumda geminizi bugün Scharnhorstun komuta edildiği kadar cüretli komuta etmenizdir."
Yorumlar
Yorum Gönder